Aktiviteter under "Böneveckan för kristen enhet" 18 – 25 januari

Den 18 januari inleds årets Bönevecka för kristen enhet. Den veckan möts kristna kyrkor runt om i Sverige i både gudstjänstliv, samtal och samvaro. Bland aktiviteterna under veckan finns bland annat följande:

Varje dag under böneveckan kl. 9:00-9:15 livesänder Sveriges kristna råd (SKR) en bön från Ekumeniska centret i Alvik. Bönen innehåller bland annat läsningar av bibeltexter och en utmaning och ljuständning. Fredagen den 20 januari leds bönen av f. Antonius Almaleh från katolska kyrkan.

I VÅRA KATOLSKA FÖRSAMLINGAR:

Gotland

Söndagen den 22 januari

• Kl. 11.00 högmässa i Kristi Lekamens församling i Visby. Gäst: Astrid Andersson Wretmark (Svenska kyrkan). Sänds även på YouTube: Katolska Visby
  • Kl. 18.00 Gudstjänst i Terra Nova kyrka i Visby. (Svenska kyrkan EFS)  Gästpredikant: P. Charles Talley OFM, kyrkoherde i Kristi Lekamens församling.

Onsdagen den 25 januari

• Kl. 19.00 Ekumenisk gudstjänst i Garad missionskyrka med Gotlands kristna råd (GKR).  Medverkande: Nausikaa Haupt (katolsk medlem i Sveriges kristna råd och ekumenikhandläggare i Stockholms katolska stift) och biskop Erik Eckerdal (Svenska kyrkans nya biskop i Visby stift).

Danderyd/Täby

Måndagen den 16 januari

• Kl. 16.10 Rosenkransen 16.30 Vesper/romersk-katolsk tradition. Birgittasystrarna, Burev. 12, Djursholm

Tisdagen den 17 januari

• Kl. 19.00 Sångkväll och aftonbön/evangelisk-luthersk tradition. Djursholms kapell, Danav. 9, Djursholm

Onsdagen den 18 januari

• Kl. 19.00 Samtalskväll och bön/pentekostal tradition. Grindtorpskyrkan, Grindtorps skolgränd 3, Täby

Torsdagen den 19 januari

• Kl. 19.00 Mässa med ungdomar/evangelisk-luthersk tradition. Tibble kyrka, Attundav. 3, Täby

Fredagen den 20 januari

• Kl. 18.00 Gudstjänst/reformert tradition. Enebykyrkan, Eneby torg, Danderyd

Lördagen den 21 januari

• Kl. 11.00 Georgisk ortodox mässa, tvåspråkig liturgi/ortodox tradition. Petruskyrkan, Kyrkv. 27, Stocksund
  • Kl. 17.00 Kristen gemenskap/evangelisk karismatisk tradition. Sätraängskyrkan, Sjöbergsv. 32, Danderyd

Söndagen den 22 januari

• Kl. 17.00 Ekumenisk gudstjänst och kyrkkaffe. Danderyds kyrka, Angantyrv. 41 Danderyd/Täby. Arrangör: Danderyd Täby Ekumeniska Råd.

Hässleholm

Lördagen den 21 januari

• Kl. 09:00 Morgonsamling i Pingstkyrkan, ”Guds hjärta för världen” med Carina och Urban Ringbäck. Enkel frukostfika.
  • Kl. 12:00 – 12:30 Sångstund och info om lokalt ekumeniskt samarbete. Plats: PMU Second Hand, Hässleholm.
  • Kl. 19:00 Konsert i Pingstkyrkan, Ekumeniska kören. Serverin.g

Söndagen den 22 januari

• Kl. 11.00 Ekumenisk gudstjänst i Hässleholms kyrka. Pastor Urban Ringbäck, Hässleholms kristna råd, söndagsskola, kyrkkaffe.

För övriga samlingar se lokala anslag.

Järfälla

Söndagen den 22 januari

• "Predikstolsbyte" - den ekumeniska böneveckan inleds: Aspnäskyrkan predikar i Jakobsbergskyrkan, Svenska kyrkan predikar i Aspnäskyrkan. Jakobsbergskyrkan predikar i Katolska kyrkan, Katolska kyrkan predikar i Järfälla kyrka kl. 16:00.

• Kl. 19:00 Bönesamling i Katolska kyrkan

Tisdagen den 24 januari

• Kl. 19:00 Bönesamling i S:t Lukas kyrka

Onsdagen den 25 januari

• Kl. 19:00 Bönesamling i Aspnäskyrkan

Torsdagen den 26 januari

• Bönesamling i Jakobsbergskyrkan

Söndagen den 29 januari

• Kl. 16:00 Ekumenisk festmässa i Jakobsbergskyrkan

Nässjö

Lördagen den 21 januari

• Kl. 18:00 Vesper för kristen enhet i Jesu heliga namns kyrka, Södergatan 16. Kvällen börjar med fika kl. 17:00 och avslutas med föredrag om den nyutkomna "Katolsk studiebibel" med Emanuel Sennerstrand; författare till de katolska kommentarerna i studiebibeln.

Måndagen den 23 januari

• Kl. 19.00 En kväll på temat ”Livshistoria & insikter” i S:ta Eugenia församling. Kyrkoherde Dominik Terstriep S.J. intervjuar Magnus Persson (EFS). Kvällen avsluts med ett ekumeniskt kompletorium kl. 20.15 i kyrkan. Magnus Persson predikar.

Trollhättan

Ekumeniska bönesamlingar äger rum varje dag 17-22 januari.

• Kl. 18:00 Mässa i S:t Petri katolska kyrka, Kungsgatan 44

Söndagen den 22 januari

• Kl. 18:00 Gemensam gudstjänst i Lextorpskyrkan.

För övriga samlingar se lokala anslag.

Umeå

Ekumeniska bönesamlingar äger rum varje dag 18–25 januari.

• Kl. 18.30 i Kristi Moders katolska kyrka, Östermalmsgatan 51

Torsdagen den 19 januari

• Kl. 18.30 i Vasakyrkan (EFS)

Fredagen 20 januari

• Kl. 18.30 i Umeå stads kyrka

• Kl. 10.30 i Frälsningsarmén

• Kl. 11.00 i Backens kyrka

• Kl. 18.30 i Korskyrkan

Tisdagen den 24 januari

• Kl. 18.30 i Pingstkyrkan

Onsdagen 25 januari

• Kl. 20.30 i Church of Hope

Uppsala

S:t Lars katolska församling informerar:

Söndagen den 22 januari

• Kl. 18:00 En ekumenisk gudstjänst firas i Lötenkyrkan söndagen den 22 januari kl. 18.00. Se affisch på anslagstavlan.