Uppmärksamma de äldre den 23 juli!

Söndagen den 23 juli firar katolska kyrkan "Världsdagen för far- och morföräldrar och de äldre". Dagen instiftades för tre år sedan av påve Franciskus som till årets tema har valt Luk 1:50 ”Hans förbarmande med dem som fruktar honom varar från släkte till släkte”.

Med temat vill påven betona vikten av dialog mellan generationerna och kopplingen till Världsungdomsdagen (VUD:en) i Lissabon i slutet av juli.

Kyrkan uppmanar nu alla ungdomar som ska resa till VUD:en att uppmärksamma de äldre, till exempel genom att besöka dem som lever ensamma, be tillsammans med dem och på andra sätt visa vänskapen med de äldre i sin omgivning och församling.

Alla katolska församlingar uppmanas att uppmärksamma de äldre i samband med dagen, med mässor, böneintentioner och aktiviteter där olika generationer träffas och umgås.

På Vatican News kan man läsa mer om påvens budskap för Världsdagen för far- och morföräldrar och de äldre.