Påvens budskap till Världsdagen för far- och morföräldrar och de äldre

Söndagen den 23 juli firar katolska kyrkan "Världsdagen för far- och morföräldrar och de äldre". Dagen instiftades för tre år sedan av påve Franciskus som till årets tema har valt Luk 1:50 ”Hans förbarmande med dem som fruktar honom varar från släkte till släkte”.

Med temat vill påven betona vikten av dialog mellan generationerna och kopplingen till Världsungdomsdagen (VUD:en) i Lissabon i början av augusti.

Kyrkan uppmanar nu alla ungdomar som ska resa till VUD:en att uppmärksamma de äldre, till exempel genom att besöka dem som lever ensamma, be tillsammans med dem och på andra sätt visa vänskapen med de äldre i sin omgivning och församling.

Alla katolska församlingar uppmanas att uppmärksamma de äldre i samband med dagen, med mässor, böneintentioner och aktiviteter där olika generationer träffas och umgås.

Påvens budskap finns nu översatt till svenska och kan laddas ner här.

Påvens budskap finns också på följande språk:

Arabiska

Franska