Helgmålsringning från S:t Eriks katolska domkyrka, Stockholm - 25 februari

Lördagen den 25 februari medverkar kardinal Arborelius i Helgmålsringning från S:t Eriks katolska domkyrka.

Programmet sänds i SVT1 kl. 17:50–17:55 men kan även ses på SVT Play (programmet "Gudstjänst").

Kardinalen talar om fastetiden: ”Fastetiden är en förberedelsetid inför påskens stora glädje och mysterium. Denna tid är inte alltid så lätt för den egna bekvämligheten”.

”Fastetiden kan synas vara en torr och lite tråkig tid. Det är också öknen som är fastans miljö – Jesus prövas i öknen och så gör även vi i våra livs olika öknar. Men denna tid är också en fin möjlighet att lyfta blicken från sig själv och sitt eget och göra sig av med allt det som tynger och hindrar oss att öppna oss för Jesus. Så var inte rädd för fastetiden – det är en tid av möjligheter att bereda plats för Jesus i våra hjärtan, han som i påskens stora glädje öppnar evighetens portar”.

Foto: Johannes Söderberg.