Ledig tjänst: notarie på katolska biskopsämbetets officialat

Stockholms katolska stift söker en notarie för en heltidstjänst på Biskopsämbetets officialat (kyrkodomstol).

Officialatet är stiftets kyrkliga domstol. Målen vid domstolen handläggs i enlighet med den kanoniska lagen och de vanligaste målen handlar om äktenskap. Som notarie blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter att handlägga och utreda kyrkorättsliga mål och ärenden samt att skriva förslag till domar och beslut.

Vi söker dig som:

• kan strukturera och analysera ett omfattande utredningsmaterial
  • kan tillägna dig grundläggande kunskaper i kyrkorätt
  • är noggrann och ansvarskännande
  • kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift
  • har kunskaper i andra språk, helst arabiska.
  • har datorvana
  • är van vid samarbete

Arbetet innefattar att ta emot telefonsamtal och besök där människor berättar om svåra livserfarenheter. Det är därför viktigt att du har stor personlig mognad och förmåga till ett omdömesfullt, vänligt och korrekt bemötande. Arbetet sker under tystnadsplikt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

• Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning.
  • Tillträde: snarast.
  • Placering: Katolska Biskopsämbetet på Götgatan 68 i Stockholm.

Välkommen att skicka din ansökan med meritförteckning och personligt brev till msgr Furio Cesare på e-post: furio.cesare@katolskakyrkan.se  eller till Officialatet, Katolska Biskopsämbetet, Box 4114, 102 62 Stockholm.

Vi behöver din ansökan senast den 11 april 2023 men vi kommer att hantera ansökningarna löpande, även före sista ansökningsdag.

Här kan man ladda ner platsannonsen i pdf-format för utskrift.