Rötter och liv tillbaka den 19 november 2023

Den 19 november inbjuder Sveriges kristna råd till Rötter och liv en dag tillägnad judisk-kristna relationer. Syftet är att låta kristna i Sverige upptäcka, fördjupa och lära sig mera om kristendomens rötter i judendomen där Jesus, lärjungarna och den tidiga kyrkan hörde hemma - och som även idag lever och utvecklas.

Förra året uppmärksammades dagen på flera platser i Sverige – Stockholm, Göteborg, Karlstad och Lund.

Även i år välkomnar vi våra församlingar att uppmärksamma Rötter och liv-dagen. Här är några exempel på hur den kan uppmärksammas och bli ett fint tillfälle för kristna och judar att tala med varandra om likt och olikt:

• Bjud in en talare – judisk eller kristen – som kan sätta in våra bibeltexter i sin tid och sitt sammanhang.
  • Bjud in en judisk granne, kamrat, kollega eller god vän för att berätta om sitt liv som jude.
  • Anordna filmvisning med efterföljande samtal eller besök i en synagoga och i en kyrka.

Vik gärna datumet redan nu för detta. Dela gärna med dig av programidéer med Kommissionen för interreligiös dialog i Stockholms katolska stift via kid@katolskakyrkan.se

Inbjudare till arrangemangen den 19 november är Sveriges kristna råds arbetsgrupp för Rötter och Liv.