Kardinal Arborelius herdabrev för fastetiden 2023

"Det finns alltid någon som väntar på just oss för att få del av Guds kärlek, få hopp i hopplöshet, glädje i sorg och hjälp i nöd. Under denna heliga fastetid får vi alla i vårt stift ta vår omvändelse på större allvar. Vi måste förstärka vår enhet med Jesus och med varandra, så att vår kyrka i Sverige kan bli mer evangeliserande. Vi kan alla bli mer trovärdiga vittnen och hjälpa fler människor att förstå att också de är oändligt älskade och kan bli ett Guds tempel där Guds ande bor och verkar."

Så skriver kardinal Arborelius i sitt herdabrev för fastetiden.

Herdabrevet finns även översatt till:

spanska

polska

kroatiska

engelska

italienska

Så firar vi fastan

I år inleds fastan onsdagen den 22 februari. Kyrkan manar oss till bön, fasta och bot som förberedelse för påskhögtiden. Jesus själv fastade 40 dagar i öknen och vi är kallade att förena oss med honom. Fastan vill hjälpa oss att bli mindre beroende av det materiella. Medan kroppen fastar får själen näring. Fastan uttrycker också vår solidaritet med hungrande människor i världen.

Här kan man läsa kardinal Arborelius anvisningar om hur vi ska fira fastan 2023.