Världsmissionsdagen den 22 oktober

Oktober är missionens månad och den näst sista söndagen i oktober, som i år infaller den 22 oktober, firar katolska kyrkan Världsmissionsdagen.

Som kristna är vi alla kallade att vara Kristi missionärer och sprida den glada nyheten, evangeliet, till alla människor. Det betyder att vi också är kallade att stötta kyrkans mission i länder där kristendomen och kyrkans närvaro är ny.

Alla katoliker ombeds att stötta kyrkans mission genom bön och donationer. Så här kan man göra:

• Be för våra missionärer, gärna rosenkransen. Många av dem arbetar under mycket svåra förhållanden, med risk för sitt eget liv. De behöver verkligen kyrkans förbön.
  • Läs och begrunda påve Franciskus budskap på Världsmissionsdagen. Det finns här.
  • Om du har möjlighet ge kollekt på Världsmissionsdagen. Ingen gåva är för liten. Har man inte möjlighet att ge kollekt i samband med mässan kan man bidra med en gåva genom inbetalning till stiftets 90-konto, 900-4680 eller via SWISH till 900 4680. Märk inbetalningen ”VMS 2023”. Stort tack!