Caritas Ungdom – ett nätverk för unga volontärer i Stockholms katolska stift

Nu startar nätverket Caritas Ungdom sin verksamhet i Sverige. Det första lokala Caritas Ungdom har bildats av ungdomarna i föreningen Söderkung, Söders katolska ungdomar vid S:t Eriks domkyrka i Stockholm.

Caritas Ungdom är ett nätverk som finns i många europeiska länder. De lokala volontärgrupperna bildas alltid på ungdomarnas eget initiativ, men får hjälp och stöttning av såväl Caritas Europa som det lokala Caritas.

- Det är meningen och målet att Caritas Ungdom ska finnas i alla katolska församlingar och missioner i Sverige. Caritas Sverige har just nu kontakt med flera församlingar där ungdomar har visat intresse för att engagera sig i volontärarbete, säger George Joseph, generalsekreterare för Caritas Sverige.

Caritas Ungdom/Söderkung bildades i början av 2021. I samband med en kombinerad reträtt och introduktionskurs i volontärarbete välsignades ungdomarna av kardinal Anders Arborelius. Biskopen sände ut ungdomarna till ett arbete i kärlekens tjänst - caritas är det latinska ordet för kärlek.

Ungdomssatsningen är ett samarbete mellan Caritas Sverige och Ungdomspastorala teamet i Stockholms katolska stift. De som vill engagera sig i Caritas Ungdom kommer att erbjudas en kombinerad reträtt och introduktionskurs om grunderna i volontärarbete och katolska kyrkans sociallära.

Intresserade är välkomna att kontakta:

Läs mer på Caritas Sveriges hemsida.