Sveriges kristna råds presidium inleder idag samtal med partiledarna inför valet 2022

Med mindre än ett år kvar till valet inleder Sveriges kristna råds presidium idag en samtalsserie med riksdagens alla partiledare.

På agendan för samtalen står hur politiska beslutsfattare och kyrkor ska ta hand om de akuta existentiella frågorna som till exempel pandemin och klimatkrisen orsakar. Samtalen kommer också att handla om religionens plats i samhället och vilket arbete som görs för att minska kränkningar mot troende människor.

Idag, den 4 oktober, träffar presidiet Annie Lööf (C) och Nooshi Dadgostar (V). Under ett par veckor fortsätter sedan samtalen med var och en av de resterande partiledarna.

Mer information finns på Sveriges kristna råds hemsida.

Sveriges kristna råds presidium Presidiet för Sveriges kristna råd består av föreståndare Daniel Alm, Pingst – Fria församlingar i samverkan, ärkebiskop Antje Jackelén, Svenska kyrkan, kardinal Anders Arborelius, biskop i Stockholms katolska stift, generalsekreterare Sofia Camnerin och Sveriges kristna råd och ärkebiskop Benjamin Dioscoros Atas, syrisk-ortodoxa kyrkan.