SVT2 visar långfredagens korsvägsandakt från Rom

långfredagen (den 2 april) sänder SVT2 korsvägsandakten från Rom med påve Franciskus kl. 21:30-23:00.

Med anledning av coronapandemin leder påven, liksom förra året, korsvägsandakten på Petersplatsen, istället för på Colosseum. Svensk kommentator är Charlotta Smeds som är på plats i Vatikanen.

Inför långfredagens korsväg har påve Franciskus valt ut meditationstexter och teckningar, formulerade och tecknade av barn. Texterna till de 14 stationerna kommer från scouter i Foligno i Umbrien samt från barn som förbereder sig för sin första kommunion eller konfirmation i församlingskyrkan De heliga martyrerna i Uganda, i Roms stift. Teckningarna som visas i TV-sändningen har ritats av barn från två barnhem i Rom. Mer information om materialet finns på Vatican News.

Korsvägsandakten kan även ses på SVT Play

Foto: Vatican Media