SVT visar votivmässa från Birgittasystrarnas kyrka i Vadstena den 19 december

På fjärde söndagen i advent kl 10:00 sänder SVT1 en votivmässa till Herrens Moder Marias ära från Birgittasystrarnas kyrka i Vadstena.

F Anders Piltz OP, präst i dominikanorden, leder mässan och predikar om Herrens moder.
P Peter Zacharewicz, OFMConv, koncelebrerar.

I församlingen återfinns systrar från såväl det egna klostret i Vadstena, som Mariadöttrar från det närbelägna Heliga Hjärtas Kloster i Omberg. För båda klosterfamiljerna är Herrens Moder mycket central.

Programmet inleds med ett kort samtal med klostrens abbedissa respektive priorinna, Moder Maria,O.Ss.S. och Moder Katarina, OSB, om hur Marias uppdrag att föda Kristus till
världen går vidare i våra egna liv.

Programmet kan även ses på SVT Play.

P Peter Zacharewicz OFMConv (tv) och f Anders Piltz OP leder votivmässan från Vadstena. Foto: Johannes Söderberg

Både Birgittasystrar från Vadstena och Mariadöttrar från Heliga Hjärtas kloster deltar i votivmässan. Foto: Johannes Söderberg