Katolska kyrkan i Sverige får bidrag för att hjälpa utsatta

Katolska kyrkan i Sverige har återigen beviljats bidrag till sitt arbete med särskilt utsatta människor under coronapandemin. Bidraget är på 3 miljoner kronor och betalas ut av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).

-Bidraget kommer att vara till mycket stor hjälp i våra verksamheter där vi hjälper de mest utsatta människorna under pandemin, säger George Joseph, generalsekreterare för Caritas Sverige som ansvarar för att fördela bidragspengarna.

-Pengarna kommer att hjälpa människor som har förlorat sina inkomster och har svårt att sätta mat på bordet, framförallt kvinnor med barn. Men också äldre och unga som drabbats hårt psykosocialt och verkligen behöver stöd.

Katolska kyrkan i Sverige är en av 18 organisationer som får bidrag från staten. Merparten av dessa är knutna till trossamfund.

Alla församlingar och nationella missioner har nu möjlighet att ta del av pengarna. Man gör det genom att skicka en ansökan till Caritas Sverige där man beskriver vad man vill göra. Bidraget är tidsbegränsat och måste användas innan 31 december 2021.

Det här är andra gången som katolska kyrkan i Sverige får ett statligt bidrag till arbetet med särskilt utsatta under coronapandemin. Det förra bidraget betalades ut i juli 2020 och fördelades mellan flera sökande församlingar och missioner.

-Vi uppskattar att 1 700 personer i veckan blev hjälpta tack vare det bidraget. Det var ett mycket välkommet tillskott i kyrkans verksamheter, säger George Joseph.