Vallfärd på den helige Benedicts dag

Den helige Benedicts dag, lördagen den 10 juli, firades enligt tradition med vallfärd till Jesu Moder Maria kloster i Mariavall.

Dagen började med en lite kortare vallfärdsvandring på grund av risk för regn, men leddes som vanligt av p. Ingmar Svanteson med sång och bön och med Kristoffer Linden som korsbärare. Väl tillbaka vid klostret möttes vandrarna av kardinal Arborelius och det blev sedan tid för bikt och vila. Systrarna bjöd på förfriskningar.

Därefter följde pontifikalmässa. I processionen gick förutom biskopen och p. Ingmar också p. Eugeniusz Macknica OMI från Ystad och p. Klemens Karlson OCD från Norraby samt broder Jonathan Bergqvist från Mariavall.

Efter mässan blev det lunch från medhavd matsäck innan det var tid för kardinalen att med välsignelse sända iväg alla besökare mot hemorter runt om i södra Sverige.

Föreningen Mariavalls vänner hjälpte till med arrangemangen och Lennart Söderlund stod för extra musik vid mässan. På grund av pandemin och förväntat regnväder var uppslutningen av folk ungefär drygt hälften mot vanligt.

Under regntunga skyar högtidlighölls den helige Benedicts dag på Mariavall. Karidnal Arborelius höll den avslutande välsignelsen före utsändningen av deltagarna.

Marcus Andersson från Vår Frälsares församling i Malmö var en av dem som deltog i vallfärden på Mariavall.

Foto: Ann-Marie Linderås