S:t Dominicus kapell på Berget välsignat

Kardinal Anders Arborelius välsignade i veckan det nyrenoverade och tillbyggda S:t Dominicus kapell på Berget i Dalarna.

Stiftelsen Berget är en ekumenisk plats för alla som söker tystnad, stillhet och vila och som erbjuder retreater, kristen djupmeditation, kurser, bön och gemenskap.

Så här berättar fader Peder Bergqvist, kapellets rektor, om kapellet:

”Kapellet är ursprungligen en gammal klockarstuga från Malungs församling, Svenska kyrkan. Stugan flyttades och sattes upp på Berget 1969. Dominikansystrarna kom till Berget 1984 och inrättade S:t Dominicus kapell i en del av stugan. Altaret kommer från kapellet som tidigare fanns i Ludvika. Tabernaklet från Mariasystrarnas kapell i Vår Frus församling, Västerås.

Renoveringen har pågått sedan januari i år. Det är Ollas timmerstugor i Rättvik som har gjort timmerutbyggnaden. Korset är gjort av det överblivna timret från det ursprungliga kapellet.”

Förutom kardinalen deltog fader Peder Bergqvist, kyrkoherden i S:ta Katarina församling i Falun, pater Raphael Kurian CMI och pater Emmanuel Jakobsson OCD.

Beskrivning saknas.